Terwijl ik deze studie voortzet, is het mijn doel om licht te werpen op de geestelijke machten die werkzaam zijn in onze wereld – in het bijzonder de geesten van Izebel en Achab – en hun connectie met de gezagsstructuur van satan. De Bijbel openbaart de geestelijke dynamiek achter deze machten, en ik heb hun invloed op diverse plaatsen waargenomen, ook hier in Nederland. Laten we dit verder verkennen, te beginnen met een sleutelpassage over Achabs verbond met Izebel:
“En het gebeurde (alsof het een kleinigheid was dat hij wandelde in de zonden van Jerobeam, de zoon van Nebat), dat hij Izebel, de dochter van Ethbaäl, de koning van de Sidoniërs, tot vrouw nam, en hij ging heen en diende de Baäl en boog zich voor hem neer.”
— 1 Koningen 16:31
Izebels vader, Ethbaäl, was niet alleen koning van de Sidoniërs, maar regeerde ook over het gebied van Tyrus. Dit gebied is van groot belang in de Schrift, met name in Ezechiël 28, waar we een levendige beschrijving vinden van de “koning van Tyrus”:
“Het woord van de HEERE kwam tot mij: Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus, en zeg tegen hem: Zo zegt de Heere HEERE: U was een toonbeeld van volkomenheid, vol wijsheid en volmaakt van schoonheid. U was in Eden, de hof van God; allerlei edelgesteente was uw bedekking: sardius, topaas, diamant, turkoois, onyx, jaspis, saffier, granaat, smaragd en goud. Het werk van uw tamboerijnen en uw fluiten was bij u, op de dag dat u geschapen werd, waren zij gereed. U was een gezalfde, overdekkende cherub. Ik had u ertoe aangesteld; u was op Gods heilige berg, u wandelde te midden van vurige stenen. U was volmaakt in uw wegen vanaf de dag dat u geschapen bent, totdat er onrecht in u gevonden werd. Door de overvloed van uw handel vulde men uw midden met geweld, en ging u zondigen; daarom verbande Ik u van de berg van God en deed Ik u weg, overdekkende cherub, uit het midden van de vurige stenen. Uw hart verhief zich om uw schoonheid; u hebt uw wijsheid te gronde gericht vanwege uw luister. Ik heb u ter aarde geworpen, Ik heb u voor koningen neergelegd, opdat zij op u zouden zien. Door de grootheid van uw ongerechtigheden, door de ongerechtigheid van uw handel, hebt u uw heiligdommen ontheiligd; daarom deed Ik vuur uit uw midden ontstaan; dat heeft u verteerd. Ik heb u tot as gemaakt op de aarde voor de ogen van allen die u zien. Allen die u onder de volken kennen, zijn verbijsterd over u; u bent tot verschrikking geworden, en u zult er niet meer zijn, voor eeuwig.”
— Ezechiël 28:11-19
Deze passage beschrijft overduidelijk satan – niet slechts een menselijke koning. Waar Ezechiël 28:1-10 verwijst naar de menselijke heerser van Tyrus, wijzen de verzen 11-19 op satan als de ware “koning” die het gebied bestuurt. Deze onderscheidende lijn openbaart satans gezag over de menselijke heerser, en daarmee ook de geestelijke machten die Izebels familie beïnvloedden – een familie die doordrenkt was van afgodendienst. De zonde die leidde tot satans val – trots en arrogantie – is een kenmerkende eigenschap van de geesten van Izebel en Achab, zoals ik heb waargenomen in hun destructieve werking.
De Rol van Aanbidding
Aanbidding staat centraal in zowel 1 Koningen 16:31 als in Ezechiël 28. Wat wij aanbidden, wordt onze god – datgene wat de hoogste prioriteit in ons leven heeft. Wat ik geleerd heb, is dat alles – een baan, een huis, geld, zelfs religie – tot een afgod kan worden als het onze relatie met God overstijgt. Een baan is slechts een middel dat God gebruikt om te voorzien, maar Hij Zelf is onze Ware Voorziener. Evenzo kunnen religieuze structuren en regels afgoden worden wanneer ze de plaats innemen van een levende relatie met de Vader. God eist de eerste plaats in ons leven, en wij moeten Hem boven alles kiezen.
Satans Gezagstructuur
Ezechiël 28 benadrukt ook het territoriale karakter van geestelijke machten. Zoals ik in deel 1 al noemde, wijst satan zijn gevallen engelen en demonen aan voor specifieke taken binnen een gestructureerde hiërarchie, vergelijkbaar met een leger. Satan staat aan de top, met machten die regio’s, subregio’s en andere gebieden beheren. Deze machten verkrijgen invloed via zonde, en de impact van een zonde hangt af van de autoriteit van de persoon die zondigt. Bijvoorbeeld:
-
Een gewone persoon: zijn zonde heeft vooral effect op zichzelf.
-
Een echtgenoot: zijn zonde beïnvloedt zijn huishouden, want hij is de priester van zijn gezin.
-
Een koning: zijn zonde raakt zijn hele koninkrijk.
-
Een kerkleider: zijn zonde beïnvloedt de hele gemeente.
Ik heb dit principe in Nederland in werking gezien. Toen onze koningin zich boog voor afgoden zoals de islam of het boeddhisme – vermoedelijk met de intentie om respect te tonen – pleegde zij in feite een daad van aanbidding. In het geestelijke rijk gaf dit demonische machten toegang en autoriteit over het land, vanwege haar machtspositie. Een ander voorbeeld: mijn vrouw en ik waren ooit op reis in Turkije met een christelijke reisorganisatie. Tijdens het bezoek aan een moskee moesten bezoekers hun schoenen uitdoen. De Heilige Geest sprak tot mij: “Ga de moskee niet binnen en trek je schoenen niet uit.” Mijn vrouw en ik bleven buiten wachten. Later begrepen we dat schoenen uitdoen in de Bijbel vaak een daad van aanbidding is, als teken van eerbied voor God. Veel leiders – kerkelijk, politiek of koninklijk – hebben onbewust zulke handelingen verricht en daarmee geestelijke autoriteit overgedragen aan demonische machten.
De Gevolgen van Zonde in Leiderschap
Wanneer leiders – echtgenoten, kerkleiders of nationale figuren – vervallen in zonden zoals hebzucht, controle of manipulatie, worden dit vormen van afgodendienst. Zoals ik heb waargenomen, stellen zulke zonden demonische machten in staat om te opereren op het niveau van de autoriteit van die leider. Bijvoorbeeld: als een kerkleider compromissen sluit met de waarheid, verzwakt dat de gemeente – er gebeuren minder wonderen, bevrijding loopt stroever, en de geestelijke kracht neemt af. De geestelijke toestand van een land weerspiegelt de toestand van de kerken. En de toestand van de kerken weerspiegelt de geestelijke gezondheid van gezinnen – met name van vaders als geestelijke priesters van hun huis. Wanneer leiders vallen, bewust of onbewust, openen zij deuren voor demonische invloed die hele gemeenschappen kan beïnvloeden.
Satans strijdmachten – waaronder de geesten van Izebel en Achab – richten zich met name op mensen in gezagsposities: echtgenoten, pastors, apostelen, nationale leiders. Waarom? Omdat hun val het grootste geestelijke effect heeft. Deze geesten verleiden leiders tot zonde, waardoor zij toegang en macht verkrijgen in het geestelijke domein.
Het Belang van Waarheid
Zonder de Weg (relatie met God), de Waarheid (Zijn Woord) en het Leven (Christus in ons), zijn wij kwetsbaar voor de strategieën van satan. Zoals God waarschuwt: “Mijn volk gaat te gronde door gebrek aan kennis” (Hosea 4:6). Die kennis is de Waarheid – Gods gesproken en geschreven Woord. Hoe meer wij de Waarheid kennen, hoe meer licht ons leven binnenkomt, en hoe minder ruimte er is voor duisternis. Alles begint en eindigt met Jezus.
Een Woord van Waarschuwing
Ik moet hier een belangrijke waarschuwing geven. Velen geloven dat zij elke demonische macht kunnen confronteren omdat Jezus de overwinning heeft behaald – en dat is waar, volledig zelfs. Maar Gods Koninkrijk is nauwkeurig gestructureerd, en ieder heeft daarin zijn eigen taak. Demonen of territoriale machten confronteren zonder dat God jou daartoe roept, is gevaarlijk. Zoals ik geleerd heb: handelen op basis van eigen inzicht, in plaats van op Gods leiding, is trots – en maakt je kwetsbaar voor de vijand (Spreuken 3:5-8). We moeten in alles op Gods leiding vertrouwen, vooral in geestelijke strijd.
Ik deel dit om je te helpen inzicht te krijgen in de strategieën van Izebel en Achab, en in de bredere geestelijke strijd waarin we verwikkeld zijn. In het volgende deel zal ik richtlijnen geven over hoe we deze machten kunnen confronteren, uitsluitend met Gods autoriteit.